info@wandergreen.nl

Duurzamere keuzes: verantwoorde kleding

verantwoorde kleding

Vakantiebenodigdheden en kleding shoppen vlak voor de vakantie is voor veel reizigers vaste prik. Hoeveel en welke vakantiekleding je koopt heeft echter invloed op de voetafdruk die je achterlaat. Daarom maken we in deze blog even een kleine zijstap van het duurzamer op reis gaan, naar het kopen van meer verantwoorde kleding. Omdat wij zelf graag minder én bewuster kleding kopen, verdiepen we ons in kledingmerken die duurzamer kleding produceren. Bedrijven die zich actief inzetten om arbeidsomstandigheden te verbeteren en die tevens doelen stellen en actie ondernemen om de impact op de omgeving en het milieu te minimaliseren. Sommige kledingmerken zijn al tientallen jaren bezich met het produceren van meer verantwoorde kleding. Voor de meeste bedrijven is duurzamer werken echter relatief nieuw. Doordat de vraag naar eerlijke kledingmerken vanuit de consument steeds meer toeneemt, zijn bedrijven echter steeds meer bereid duurzame maatregelen te nemen.

Waar op letten bij het kopen van meer verantwoorde kleding?

Wil je bij het kopen van (vakantie)kleding letten op  fairtrade, duurzaamheid en milieu, dan kom je verschillende labels tegen. Bij outdoor kleding zijn de meest bekende labels voor eerlijke productie ‘Fair Trade Certified™’ en ‘Fair Wear Foundation’. Merken die zich bij deze labels aansluiten, beloven onder andere bij te dragen aan het verbeteren van de werkcondities van de arbeiders. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het uitbannen van kinderarbeid, het werken van een maximum aantal uren, het stoppen van discriminatie en het creëren van een veilige en gezonde werkomgeving. Deze labels zetten zich ook in voor de bescherming van de omgeving, maar zij hebben dit niet als belangrijkste doel.

Er zijn echter ook labels, zoals het Bluesign label, waarbij de focus nog meer op het verkleinen van de milieu- impact ligt. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het elimineren van gevaarlijke stoffen uit het productieproces. Dit is uiteraard ook weer belangrijk is voor het welzijn en de gezondheid van de arbeiders. Daarnaast moeten producenten die bij Bluesign zijn aangesloten een duurzaamheidsplan opmaken, waarbij zij zich moeten houden aan eisen op het gebied van water- en energieverbruik. Ook dit label heeft daarnaast sociale criteria, die ervoor moeten zorgen dat dwang- of kinderarbeid en een onveilige of onhygiënisch werkklimaat niet voorkomt.

Weten welke outdoor- en sportmerken al verantwoordelijkheid nemen? In deze blog 4 keer meer verantwoorde kledingmerken!

1.    Vaude

Een van de meest milieuvriendelijke fabrikanten van onder andere outdoor kleding is Vaude. Dit kleding merk is aangesloten bij de Fair Wear Foundation en bij het Bluesign label. Dit eerlijke kledingmerk voert daarnaast ook het eigen Vaude Green Shape label’. De producten die zijn voorzien van dit label, worden volgens strenge en transparante criteria milieuvriendelijk gefabriceerd. Vaude gaat hierin ook verder dan veel andere merken: het merk richt zich niet alleen op het gebruik van duurzame materialen, maar kiest ook voor milieuvriendelijke productieprocessen, eerlijke arbeid en milieuvriendelijk onderhoud.

2.    ADIDAS

Onlangs in het nieuws en ook wel het benoemen waard:‘Cotton Ranking 2020: ADIDAS koploper gebruik duurzaam katoen’. Adidas zet grote stappen en loopt voorop als het gaat om het produceren en gebruiken van duurzaam katoen. Katoen mag dan een natuurlijk product zijn, doorgaans gebruiken katoentelers veel pesticiden en insecticiden. Ook chemische middelen worden veelvuldig gebruikt om ervoor te zorgen dat katoenbollen makkelijker zijn om te plukken.

Dat Adidas nu uitsluitend nog duurzaam katoen inkoopt, is dus een positieve ontwikkeling. Duurzaam katoen wordt geproduceerd onder omstandigheden die beter zijn voor de boeren, voor de werknemers én het milieu. Naast het gebruik van duurzaam katoen, heeft ADIDAS de ADIDAS X PARLEY kledingcollectie. De trainingskleding en schoenen uit deze collectie worden gemaakt van minstens 75% geüpcycled plastic afval. Het plastic afval betreft afval dat wordt gevonden op stranden, rondom kustgebieden en op afgelegen eilanden. Vervolgens wordt het versnipperd en bewerkt zodat het gebruikt kan worden ter vervanging van nieuw plastic. ‘Goed voor de planeet en goed voor jouw workout!’ toch?

 

3.    Patagonia

Dit bekende outdoor kledingmerk streeft al ruim twintig jaar een milieuvriendelijke bedrijfsvoering na. Patagonia bezit zowel het Fair Trade Certified label als het Bluesign label. Het merk gaat echter nog een stap verder. De huidige stand van het klimaat, de klimaatcrisis, is de reden voor het opstellen van een nieuwe norm: vanaf 2025 wil het merk volledig CO2-neutraal zijn. Om dit te bereiken moet het bedrijf een volledig duurzame productiecyclus krijgen; een ambitieuze doelstelling. Wij hopen dat dit lukt en dat andere kledingmerken dit voorbeeld zullen volgen!

4.    Haglöfs

Ook het merk Haglöfs, onder andere te koop bij Bever, maakt grootse stappen op het gebied van duurzaamheid. Dit merk heeft zelfs de ambitie uitgesproken leider te willen worden het gebied van verantwoorde kleding. Om dit te verwezenlijken besteedt het bedrijf uiteraard veel aandacht aan dit onderwerp. Naast het feit dat Haglöfs zich heeft verbonden aan het Fair Wair en het Bluesign label, heeft het merk ook haar eigen sustainable choice label. De producten die dit label dragen zijn  ‘Bluesign proof’ en daarnaast ook gemaakt van bijvoorbeeld gerecycled materiaal of duurzaam katoen.  Ook voor de DWR behandeling (Durable Water Resistance; hierbij worden veel schadelijke stoffen gebruikt) heeft Haglöfs een duurzaam alternatief gevonden. Tenslotte heeft het merk zich gevoegd bij de ethische dons standaard RDS (het Responsible Down System) én is het aangesloten bij de Leather Working Group. Deze groep werkt samen aan een duurzame leerindustrie.